| ||
![]() | ||
|
| You are logged in as a guest. ( logon | register ) |
NonStoP's tech-guideModerators: NO Jump to page : 1 Now viewing page 1 [25 messages per page] | View previous thread :: View next thread |
| NO -> Tutorials | Message format |
| NonStoP |
| ||
Posts: 158 ![]() ![]() ![]() | Generell svinging Dette er eit punkt som jeg tror faller naturlig for de fleste, men tar det med likevel. I hovedsak kan du si at i inngangen på en venstresving, bør du ligge til høgre i veibanen. Er du i inngangen på en høgresving, plasserer du deg selfølgelig til venstre i veibanen. Hadde du plassert deg til venstre i inngangen på en venstresving, hadde du tapt mer fart for å komme gjennom svingen (svingen hadde blitt skarpere). Har du så liten fart fra før at det er null problem å klare svingen, tar du selvsagt den korteste veien som er mulig. Powerslide Dette punktet er kanskje det aller viktigste for å bli god i tech. En powerslide gir deg muligheten til å slide gjennom en sving uten å slippe gassen. For å utføre en poweslide gjør du følgende: 1. Hold gassen inne. 2. Begynn å sving. 3.Brems til du ser at bilen begynner å skli. Merk deg at du må svinge før du bremser, ellers er sjansene veldig store for at du får en såkalt ps-nekt (ordforklaring nederst). Hvordan powersliden din blir justerer du med 3 ting: 1. Hvordan du går inn i svingen. 2. Når du begynner å svinge. 3. Når du begynner å svinge. Du kommer ikke til å klare en perfekt powerslide på første forsøk, så er bare å øve. Basic Slide Basic slide er mye mindre brukt enn powerslide. Den fungerer egentlig akkurat sånn som powerslide, bare at du ikke gir gass under deler av sliden. For å utføre en basic slide gjør du følgende: 1. Hold gassen inne. 2. Begynn å sving. 3. Brems og bilen begynner å skli. 4. Slipp gassen, og vent med å ta den inn igjen til du ser at du klarer svingen. Det går også an å slippe gassen før man begynner å svinge. Også i basic slide må du vere oppmerksom på å svinge før du bremser. Det gjelder for alle slides. Repetive Slide Repetitive slide er forholdsvis mye brukt egentlig. Det er mange svinger der man vil kjøre fortest med en repetive slide. Repetive slide er også fin til å rette opp svinger, hvis man kommer litt skeivt ut (man taper nesten ikke fart på det heller). For å utføre en repetive slide gjør du følgende: 1. Hold inne gassen. 2. Begynn å svinge. 3. brems til bilen begynner å skli. 4. Trykk på bremsen en/flere ganger gjennom svingen. Hvor lenge man trykker på bremsen (punkt 4), for hver gang varierer etter hvordan svingen er. Rammstein Slide Rammstein Slide er en slide som blir brukt i situasjoner der du ikke ville klart å slide med noen av de andre slidene. Det kreves en hvis fart for å utføre for eksempel en powerslide. Fart er ikke ett problem i rammstein slide. Rammsteinen er grøftekanten på veien. I grøftekanten er det veldig mange ujevne overganger. Disse overgangene gjør at bilen ikke alltid har kontakt med bakken. (det blotte øye vil sjeldent se dette). Når bilen er i luften, og man holder sving og brems, i landingsøyeblikket, vil bilen begynne å slide. Det er dette man utnytter med rammsteinsliden. Teknisk sett er bilen i luften. Alt som skal til for å utføre en rammstein slide er å plassere seg på rammsteinen når man slider. Bortsett fra det, følger man teknikkene brukt i powerslide, eller en av de andre slidene, alt etter hva du ønsker å utføre. Wallbang Wallbang er brukt for å redusere farten til bilen veldig fort. Den er ofte brukt i 180 graders svinger. Skal du gjennom en venstresving, kjører du rett inn i veggen på høgre siden av veien. Med en gang du treffer veggen svinger du til venstre. (skal du gjennom en høgresving gjør du selvsagt det samme, bare motsatt) Det er også mulig å kombinere wallbang med slide. Det du gjør da, er å begynne å bremse rett etter at du har kolidert med veggen og begynt å svinge. Det er veldig få baner du kommer til å få bruk for wallbang i. Jumps/drops Det er 4 ting som er viktig i jumps og drops: 1. Bilen dil vil rotere når du er i luften (rotasjon framover/bakover). Det stopper du med å trykke ett trykk på bremsen (så kort som mulig). Det er i 99% av tilfellene funstig å lande med alle hjulene samtidig. I den resterende prosenten ønsker man å lande før. Som oftest på en booster. Da er det gunstig å lande på bakhjulene. 2. Når man hopper inn i en sving ønsker man å lande litt skrått sånn at man på en måte begynner på svingen med en gang man lander. Det du gjør er enkelt å greit å svinge litt på hoppkanten. (husk at du ikke vil lande FOR skrått) Hopper du inn i en venstresving så dreier du litt til venstre på hoppkanten. 3. Hopper man sidelengs vil som nevnt i punkt 2, vil bilen din rotere (ikke mye, men litt) sideveis. I enkelte situasjoner gjør dette at man taper fart i landingen (ofte pga. at det innleder en slide) Husk at hvis man skal slide med en gang man lander gjør det ikke så mye, selv om det av og til da kan vere raskere å forhindre denne rotasjonen. For å forhindre denne sideveise rotasjonen så gjør man følgende: 1.Hold gassen inne. 2.Sving på hoppkanten. 3.Sving til motsatt side av den veien bilen er vridd (bare når du er i luften). Eksempel: Du vrir bilen til venstre fordi svingen du lander i går mot venstre. For å unngå sidelengs rotasjon så svinger du til venstre i luften. 4. Det er alltid slik at man bare akselererer når man er i kontakt med bakken. Derfor er det i ønsker man også å lande så fort som mulig (uten å slippe gass eller bremse). Du kan for eksempel kjøre inn på ett hopp på ene siden sånn at bilen din får en veldig grov variant av den sideveise rotasjonen (nevnt i punkt 3). Da vil du lande med ene framhjulet og ene bakhjulet fortere enn du eller ville gjort. Kjører du skeivt inn på høgresiden av ett hopp vil du lande med høgre framhjul og høgre bakhjul først. Det er veldig sjelden at du får bruk for dette punktet, men det er greit å vite. Andre tips -Dersom du kjører med tastatur bør du endre bremseknapp til for eksempel ctrl eller alt. Bruk venstrehånden til å bremse. -Unngå å svinge for hardt når du kjører på gress eller dirt. Videoer Powerslide - http://www.youtube.com/watch?v=vAHOW0ASTd0 Basic slide - http://www.youtube.com/watch?v=EJQRmOvGS7Y Repetitive slide - http://www.youtube.com/watch?v=c2GJsBrebjw Rammenstein slide - http://www.youtube.com/watch?v=9_mbxcranIw Wallbang - http://www.youtube.com/watch?v=mS-sTw3W0M0 Mine ord Dette er det som etter min mening er det viktigste du må få til for å bli en god tech-spiller. Personlig er jeg selvlært, og jeg har basert guiden på mine erfaringer, så det kan godt hende det er noen smutthull i guiden. Gjærne kom med dine egne tips også. Nå er jeg faktisk såpass lei at jeg legger fra meg det her litt, så kan jeg utbedre når jeg orker det :P Edited by NonStoP 2009-11-11 15:05 | ||
| |||
| mons |
| ||
![]() Posts: 192 ![]() ![]() ![]() ![]() | veldig bra nonstop! herlig guide :D vil legge til et par ting, det er _meget_ vanskelig å slide hvis du har bremseknappen som "pil bakover" tasten, det anbefales å feks sette D/S/X/E/F som brems, dette gjør det mye lettere! har letet frem endel videoer som forklarer det du sier her powerslide - http://www.youtube.com/watch?v=vAHOW0ASTd0 basic slide - http://www.youtube.com/watch?v=EJQRmOvGS7Y repetitive slide - http://www.youtube.com/watch?v=c2GJsBrebjw rammenstein slide - http://www.youtube.com/watch?v=9_mbxcranIw wallbang (med slide) - http://www.youtube.com/watch?v=mS-sTw3W0M0 bra jobba vebjørn :D | ||
| |||
| NonStoP |
| ||
| |||
| yoggi |
| ||
Posts: 17 Location: Alingsås, Sweden | Fin guide nonstop! Nåt att hänvisa till i framtiden | ||
| |||
| TmDude |
| ||
Posts: 62 ![]() ![]() Location: Evje | Skrev noe lignende i Visions forumet i sin tid, men denne var meget bra og utfyllende! Denne burde man ha på copy/paste før man går ingame, så kan man spamme det rundt og fostre nye talenter i norge ^^ | ||
| |||
| BBBrunsaus |
| ||
| |||
| Fuskern |
| ||
Posts: 115 ![]() | Fint om vi kan få ut denne til mange nye TM spillere! Kan være fin info for de som er nye. Og kanskje ikke skjønner alle begreper enda. /Fuskern | ||
| |||
| NonStoP |
| ||
Posts: 158 ![]() ![]() ![]() | Kanskje eg skal lage en begrepsliste (når eg gidder) :P | ||
| |||
| Ooz |
| ||
Posts: 58 ![]() ![]() | TmDude - 2009-11-18 15:14 Skrev noe lignende i Visions forumet i sin tid, men denne var meget bra og utfyllende! Denne burde man ha på copy/paste før man går ingame, så kan man spamme det rundt og fostre nye talenter i norge ^^ haha smart dude!!! :D:D:D | ||
| |||
| NonStoP |
| ||
Posts: 158 ![]() ![]() ![]() | Har fått lagt den ut på CG i det minste | ||
| |||
| Notrub |
| ||
Posts: 75 ![]() ![]() ![]() | powerslide funker med alle 4 piltaster, kjørte med det i 1 år jeg | ||
| |||
| Ferril |
| ||
Posts: 93 ![]() ![]() ![]() Location: Trondheim, Norway | Notrub - 2010-01-24 14:28 powerslide funker med alle 4 piltaster, kjørte med det i 1 år jeg De fleste tastatur vil ikke registrere tre eller flere tastetrykk så nært hverandre. Bl.a. derfor er det lurt å sette bremseknappen på en annen tast. | ||
| |||
| NonStoP |
| ||
Posts: 158 ![]() ![]() ![]() | Det er også endel enklere å bremse med venstrehånden. Skal du bremse med pil ned, må du bruke langfingeren både på gassen og bremsen samtidig. | ||
| |||
| Fuskern |
| ||
Posts: 115 ![]() | for de som bruker taster så er W en fin bremseknapp :P | ||
| |||
| OWNJonas |
| ||
![]() Posts: 216 ![]() ![]() | Finfin guide ja Bremseknappen er vel smak og behag, har min på "E" :p | ||
| |||
| Gibbz |
| ||
Posts: 63 ![]() ![]() Location: Bamble | kjører med Ø jeg ;P (med tast da, bruker egentlig pad) :p | ||
| |||
| RP Mons |
| ||
Posts: 16 | jeg bruker alle fire piltastene, bremser med tommelen :P | ||
| |||
| Jump to page : 1 Now viewing page 1 [25 messages per page] |
| Search this forum Printer friendly version E-mail a link to this thread |
| (Delete all cookies set by this site) | |
| TRACKMANIA.SE | |

NonStoP's tech-guide